خط کشی های عابر پیاده از مهمترین علائم ترافیکی شهر هستند که هر روز بسیاری از ما چه سواره و چه پیاده از روی آنها رد می شویم، اما نکته مهم اینجاست که این خط کشی ها از سوی برخی از شهروندان آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرد.
این در حالی است که خطکشی معابر، مهمترین علائم افقی ترافیکی شهر محسوب میشوند که هدف از ترسیم این علائم، آگاهی دادن به رانندگان و عابران پیاده و انضباط بخشیدن به تردد سوارهها و پیادههاست و توجه به خط کشی معابر از اصول اولیه و بدیهی زندگی در شهر و حرکت بین خطوط در واقع الفبای رانندگی است. این خط کشیها به منظور هدایت خودروها به حرکت بین خطوط و رعایت حقوق عابران در گذرگاههای عابر پیاده، نقش مهمی در هدایت جریان آمد و شد، روانی تردد و کاهش ترافیک ایفا میکند.
*خط سفید عابر خط قرمز قانون است
هر یک از خطکشیها و نوشتارهایی که بر کف معابر شهری نقش بستهاند، پیامهای متفاوتی برای هر یک از کاربران ترافیک اعم از سوارهها و پیادهها در بر دارند که باید از سوی آنها به دقت مورد توجه قرار گیرند اما بسیاری از عابران پیاده و رانندگان به خطهای سفید و رنگی و مفاهیم آنها توجهی نمیکنند و برخی رانندگان و عابران نیز اساساً مفهوم این خطوط را نمیدانند.
کمااینکه احتمالاً همه شما چه در حالت پیاده چه سواره شاهد این مسأله بودهاید که متأسفانه بسیاری از رانندگان هنگام قرمز شدن چراغ راهنما حریم گذرگاه عابر پیاده را رعایت نمیکنند و به جای توقف پشت خط درست بر روی محل عبور عابران میایستند که این مسأله سبب میشود که عابران برای تردد از سطح خیابان دچار مشکل شوند و در واقع بخش قابل توجهی از زمانی که برای عبور عابران در نظر گرفته شده تلف شود.
این مسأله گاهی اوقات حتی سبب میشود که عابرانی که نتوانستند در زمان تعیین شده از عرض خیابان عبور کنند هنگامی که چراغ برای خودروها سبز میشود قصد عبور از خیابان را دارند که این موضوع خود توقف خودروها و اختلال در تردد را برای آنها به دنبال دارد و در واقع هربار تقریباً نیمی از زمان تعیین شده چه برای تردد خودروها و چه عابران پیاده عملاً به دلیل بیتوجهی به قوانین تلف میشود و این موضوع خود ترافیک و مشکلات زیادی به همرا میآورد.
این درحالی است که اگر رانندگان خود را موظف بدانند که پشت خط توقف کنند و عابران نیز تنها در زمانی که چراغ برایشان سبز است از عرض خیابان گذر کنند هیچ یک از این مشکلات به وجود نمیآید و هم عابران و هم رانندگان کمترین زمان ممکن را پشت چراغ قرمز متوقف میمانند.
*برخی عابران پیاده از هر جا عبور میکنند جز خط کشی عابر پیاده
از سوی دیگر برخی از عابران پیاده نیز به دلیل این که خود را در هالهای از مصونیت قانونی احساس میکنند، اجازه هر گونه رفتار غیر قابل پیشبینی را به خود میدهند، این دسته از عابران به گونهای رفتار میکنند که گویی مسؤولیت حفظ جان آنها بر عهده دیگران است و رانندگان موظف هستند جور بیتوجهی آنها را بکشند، در حالی که نباید این گونه باشد که عابران با خونسردی هر چه تمامتر و با بیاعتنایی کامل نسبت به اطراف خود و در حالی که با تلفن همراه خود صحبت میکنند یا در حال ارسال و دریافت پیامک هستند در هر زمان و از هر مکان که اراده میکنند، از عرض خیابان عبور نمایند.
شاید آنقدر که باید به ما آموزش داده نشده که عبور از عرض خیابان منوط به عبور از روی خط عابر پیاده است و این طور نیست که هر جا که اراده کردیم در همانجا به راحتی بتوانیم از خیابان عبور کنیم، همین هم موجب شده بیشتر اوقات عابران با بیتوجهی به قوانین، باعث راهبندان و ترافیک میشوند و هیچکس نیز پاسخگوی این اوضاع نیست و با این عابران برخورد نمیکند.
همه ما باید بیاموزیم که عبور از روی خط عابر پیاده وظیفه هر شخص عابر است و گذر از بین خودروهای در حال تردد، نوعی تخلف رفتاری به شمار میرود. درواقع در جوامع شهری همان قدر که عبور وسایل نقلیه دارای اعتبار و اهمیت است به همان اندازه عابران، دوچرخهسواران و… نیز حق استفاده از معابر ویژه خود را دارند؛ به طوری که نمیتوان حقوق هیچ کدام از گروههای یاد شده را فدای دیگری کرد.
*عابران هیچ تفاوتی از نظر امنیت جانی در عبور از خط کشی و غیر از آن نمیبینند
البته این را هم باید توجه داشت که شاید بخشی از این بیتوجهی عابران به خط عابر پیاده به این دلیل باشد که حقوق عابران در این خطوط خیلی مورد توجه و عنایت رانندگان قرار نگرفته است، همین رفتارها نیز باعث شده است که عابران هیچ تفاوتی از نظر امنیت جانی خود در عبور از خط کشی و غیر از آن نبینند، همانطور که اگر یک روز شلوغ در یکی از تقاطعهای شهر در حال عبور باشید میبینید که تعداد زیادی از خودروهای پشت چراغ قرمز هیچ توجهی به خط کشیهای عبور عابر پیاده ندارند و گاهی از آن نیز عبور کرده و سپس میایستند.
در این خصوص با راننده میانسال پژو در چهار راه تقاطع بلوارکردستان – بلوار تعاون هم صحبت میشوم، وی در ابتدا از اینکه بر روی خط عابر ایستاده است اظهار بیاطلاعی کرده و میگوید: نمیدانستم که از خط عابر پیاده رد شدهام؛ البته من فقط امروز عجله دارم وگرنه هیچ وقت روی خط عابر پیاده نمیایستم.
او ادامه میدهد: به نظر من در خصوص بیتوجهی به خط عابر پیاده بیشتر خود عابران مقصر هستند چون خیلی از مواقع خود من در حال رانندگی دیدهام که عابران اصلاً توجهی به خط عابر پیاده ندارند؛ چرا که آنها باید صبر کنند تا چراغ برای آنان سبز شود و بعد از روی این خط عبور کنند؛ اما از لابهلای خودروهای در حال حرکت، از این طرف خیابان به آن طرف میروند و همین هم باعث بینظمی و حوادث مختلفی در شهر میشود.
با یکی از عابران که دختر دانشجویی است نیز که صحبت میکنم او میگوید: همیشه سعی میکنم از خط کشی عابر پیاده یا از پل هوایی استفاده کنم، اگر سوار خودرو باشم پشت چراغ قرمز همیشه قبل از خط عابر میایستم و از دیگران هم دعوت میکنم تا به قانون احترام بگذارند.
خانم شیروانی ادامه داد: اخیراً مردم به قوانین احترام بیشتری میگذارند و عبور از چراغ قرمز را رعایت میکنند؛ اما بعضی از رانندگان هیچ احترامی برای عابر پیاده قائل نیستند.
رعایت قوانین از سوی شهروندان نیمی از مشکلات ترافیکی شهر را حل میکند
مهندس ضیاالدین نعمانی دراین خصوص در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی و امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری سقز گفت : به منظور سامان بخشیدن به حرکات عرضی عابرین پیاده در معابر و تقاطع ها و ایجاد معابر ایمن جهت عابرین خصوصا دانش آموزان و دانشجویان همچنین نظم بخشیدن به حرکات خودروها در سطح معابر ، شهرداری سقز اقدام به خط کشی عابر پیاده و محوری در سطح شهر نموده است که در ادامه لیست موارد و متراژ سرعت گیر ها و خط ایست ها و خط عابر پیاده های سطح شهر که به اتمام رسیدند ارائه گردیده است .
شهردار سقز گفت :همچنین در راستای حل مشکلات ترافیکی سقز در طول یک سال گذشته اقداماتی صورت گرفته است که بخشی از آن عبارتند :
*نصب چراغ راهنمایی و رانندگی در تقاطع بلوار دانشجو – بلوار دانشگاه
*نصب چراغ راهنمایی و رانندگی در تقاطع بلوار کردستان – بلوار تلگراف
*اجرای میدان و اصلاح هندسی انتهای خیابان شهدا
* تعریض و اجرای لاین جدا کننده در تقاطع بلوار دانشجو – خیابان قاضی کوثر
*ساماندهی و تعریض ورودی بوکان
* اجرای پل سواره رو سوم و بلوار ۴۵ متری از سمت ورودی سنندج به بلوار شهیدرجایی
* نصب بیش از ۱۰۰ مورد سرعت گیر و سرعت کاه با تایید شورای ترافیک
* اجرا و اصلاح هندسی و استاندارد سازی سرعت گاههای سطح شهر
* بیش از ده مورد تغییر مسیر و اعلام یک طرفه و پارک ممنوع در مسیرهای اصلی سطح شهر
* مطالعات احداث تقاطع غیرهمسطح بلوار کردستان – بلوار شهیدرجایی نیز به اتمام رسیده و به حول و قوه الهی با شروع به کار سرمایه گذار در کوتاهترین زمان ممکن اجرایی خواهد شد .
وی ادامه داد: این فعالیت ها زمانی میتواند اثربخشی لازم را در کاهش ترافیک داشته باشد که هم عابران و هم رانندگان توجه لازم به این خطوط و علایم راهنمایی و رانندگی داشته باشند.
مهندس نعمانی گفت: آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به کودکان در سنین پایین در مدارس، ساخت تیزرهای آموزش این قوانین، چاپ بنر، اطلاعرسانی از طریق بیلبوردهای سطح شهر و انتشار جزوات از جمله اقدامات آتی شهرداری در خصوص آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی به شهروندان است که البته این آموزشها کافی نیست و باید به صورت گستردهتری انجام شود.
شهردار سقز اظهار کرد: در صورتی که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در بین شهروندان نهادینه شود و مردم به این قوانین احترام بگذارند به صورت خود به خود بیش از نیمی از مشکلات ترافیکی شهر حل میشود.
مهندس نعمانی افزود: درصد بسیار زیادی از ترافیک و نظم شهری به فرهنگ شهروندان و آگاهی و احترام آنان به قوانین راهنمایی و رانندگی برمیگردد که در این میان بیتوجهی به خط کشی عابر پیاده یکی از بارزترین بیتوجهیها به قوانین و مقررات است که اگر چه نسبت به گذشته کمتر شده است اما همچنان در سطح شهر به چشم میخورد.
*اقدامات فرهنگی کارسازتر از محدودیتهای قانونی
درست است که انجام طرحهای اینچنین موجب ایجاد نظم بیشتر در سطح شهر میشود اما چیزی که در کنار این طرحها اهمیت بسیاری دارد و نباید از آن غفلت شود این است که دستگاههای فرهنگی و رسانهها باید در این زمینه اقدامات مناسب را انجام دهند؛ چرا که تجربه نشان داده است که اقدامات فرهنگی بسیار کارسازتر از محدودیتهای قانونی است؛ رانندگان باید بدانند که ممکن است روزی خود آنها هم عابر پیادهای باشند که آن وقت آن روی سکه برایشان ناخوشایند باشد و همچنین عابران نیز باید به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و خود را از رعایت این قوانین به ویژه احترام به خط عابر پیاده مبرا ندانند.
*احترام به خط سفید آسمان سیاه را آبی میکند
با این تفاسیر و احترام به خط سفید عابر و دیگر خطوط و علائم راهنمایی و رانندگی و رعایت قوانین و مقررات میتوان از به هدر رفتن انبوه ضرر و زیانهای مادی و معنوی جلوگیری کرد و مبالغ صرفهجویی ناشی از این هزینههای هنگفت را در جهت ارتقای زندگی شهری و افزایش آرامش و ایمنی شهروندان هزینه کرد و امیدوار بود که احترام به خط سفید آلودگیهای شهری که به صورت فزایندهای رو به افزایش است را کاهش دهد و آسمان سیاه را آبی کند.