77041160 09129410800
untitled 2

اختراع چراغ های ترافیکی با نام تجاری آذر توسط تیم مهندسین شهر

Loading

شماره ثبت اختراع : ۱۶۲۹۵۲۰۱۶۹۷۵۷۲

شماره ثبت مالکیت صنعتی : ۷۳۷۳۳۹۳۱۳۶۱۴۱۰  

شماره ثبت علائم تجاری : ۱۵۴۲۷۷۹۳۶۵۵۲۶۲

بسمه تعالی

معرفی محصولات روشنایی آذر :

شرکت طرح و توسعه فناوری رایان امین در سال ۸۲ با هدف تحصیل فناوری و آشنایی با علوم پیشرفته نظامی ، صنعتی ، الکترونیکی و پزشکی بمنظور سازماندهی و بکارگیری متخصصان داخلی در جهت تولید دانش و افزایش سطح علمی کشور فعالیت های خود را آغاز نموده و در این راستا با همکاری تیمی توانمند متشکل از اساتید برجسته دانشگاهی و متخصصین داخل و خارج از کشور توانسته است در عرضه دستاورد های علمی بر پایه فناوری های مدرن در حوزه های تحقیقات و صنعت و ارتباطات موفقیت های روز افزونی داشته باشد.

از دستاورد های مهم این شرکت تحصیل فناوری نزد شرکت ماتسو شیتا الکترونیک ژاپن و طراحی و ساخت لامپ های فوق العاده کم مصرف ترافیکی و شهری میباشد . که از لحاظ درجه کیفی و رعایت استانداردها در مقام عالی قرار دارد . رویکرد محققان این شرکت به علم بیو تکنیک باعث شده محصولات تولیدی ما به عنوان یک پدیده در بین مدیران فهیم و روشنفکر دستگاه های دولتی محسوب گردد .

سند فوق جزوه راهنمایی است برای آشنایی شما با محصولات روشنایی تولید این شرکت که رعایت نکات علمی بیوتکنیک در آن به وضوح پیداست .

 

چراغ های نصب شده در شهر و معایبش :

  • بدنه آسیب پذیر و قابل سرقت است .
  • محافظ بدنه باعث افت نور چراغ و کاهش راندمان انرژی میباشد .
  • ساختار بدنه مانعی برای حفاظت و نفوذ آلودگی ها به حباب نمیباشد .
  • پوشش فلزی بدنه روی حباب مانع از دسترسی برای تمیز کردن حباب میشود .
  • عمر کم رنگ بدنه که باعث بروز پدیده کثیفی دکوراسیون شهری میشود .
  • طول عمر کم لامپ معادل ۰۰۰/۶ ساعت حدود یکسال و نیم
  • استفاده از لامپ فلورسنت که باعث خیره گی است .
  • آسیب پذیری بالا و خاموشی های متعدد
  • هزینه بالای تعمیر بدنه و تعویض لامپ سوخته
  • ابعاد غیر استاندارد که صرفا برای جای گیری لامپ طراحی شده است .
  • بدلیل نحوه قرار گیری محافظ بدنه و حباب امکان رنگکاری مجدد روی کار وجود ندارد .
  • ساختار مشبک و ناهماهنگ بدنه باعث ایجاد آلودگی نوری و مزاحم پخش نور یکنواخت در چراغ است .
  • استفاده از دی فیوزر نامتعارف به عنوان حباب برای پخش نور که باعث کاهش راندمان لامپ شده است .
  • مصرف انرژی در حدود سی وات در ساعت معادل نرخ نجومی ۱۱۰ کیلو وات در سال به ازای هر لامپ
  • بدنه نفوذ پذیر که در روز های بارانی یا هنگام شستشو بسیار خطر ناک است .
  • خطر برق گرفتگی بدلیل استفاده از برق ۲۲۰ ولت شهری مخصوصا در هوای بارانی و مرطوب
  • عدم یک نواختی نور و رنگ در چراغ هایی که کنار هم نصب شده اند به وضوح پیداست . این برای راننده یک آلودگی بصری خطرناک است .
  • غیر قابل تجهیز به سیستم های هوشمند اخطار و کنترل و مانیتورینگ از راه دور و استفاده از برق اضطراری
  • قیمت گران در مقایسه با متریال مصرف شده و راندمان پائین

محاسن چراغ های آذر :

۱ – استحکام                                                                                   ۱۳ – زیبایی

۲ – نصب آسان                                                                               ۱۴ – غیر قابل تخریب

۳ – طول عمر بالا                                                                            ۱۵ – عدم نیاز به تعمیرات

۴ – نور ملایم و یکدست و شفاف                                                      ۱۶ – افزایش تمرکز راننده

۵ – عدم جذب آلودگی و دوده                                                            ۱۷ – حباب نشکن

۶ – نور بدون خیره گی با میدان دید وسیع حتی در هوای مه آلود           ۱۸ – بدون نیاز به تمیز کاری و رنگ کاری مجدد

۷ – امکان تغییر رنگ در ایام مختلف مناسب اعیاد یا سوگواری              ۱۹ – بدون خطر برق گرفتگی

۸ – امکان روشن ماندن بدون برق شهر                                             ۲۰ – مجهز به سیستم دزدگیر با امکان ارسال اس ام اس

۹ – کنترل وضعیت خاموش و روشن و تغییر رنگ از راه دور                  ۲۱ – مصرف فوق العاده کم

۱۰ – ابعاد کوچک                                                                            ۲۲ – ضد آب و رطوبت

۱۱ – دارای رنگ بسیار مقاوم                                                           ۲۳ – طول عمر بالای مدار سیم کشی

۱۲ – نداشتن خاموشی                                                                    ۲۴ – حافظ سرمایه های سازمانی و ملی

Why BioTeknica?

Because the probability of success increases the earlier and more thoroughly you prepare – and our proven methodologies fully prepare your organization for any regulatory challenge.

We provide client solutions that are…

…and, we

  • Specialize in engineering, quality, and regulatory projects for the Medical Device, Biologics, and Pharmaceutical industries
  • Provide resolution to FDA compliance, regulatory and validation issues
  • Bring proven industry experience and expertise – we are comprised of seasoned and highly skilled industry professionals who possess diverse skills and a full range of multi-disciplinary talents
  • Provide hands-on, cost effective quality solutions and guidance through every stage of the manufacturing process
  • Understand your business and adapt to your needs. We’re familiar with the industry’s production equipment, product development, processes, and quality systems which means minimal learning curve costs
  • Partner with you and serve as extension of your team, supplementing your company’s resources to provide expertise in critical areas

 

علم بیو تکنیک چیست ؟

میتوان بدن انسان را همچون کارخانه ای متشکل از دستگاه های مختلف دانست . در این کارخانه هر دستگاه وظیفه ای دارد و برای کار نیازمند سوخت ، کاربر و مواد خام متفاوتی از دیگر دستگاه ها است . مدیر این کارخانه برای رسیدن به راندمان بیشتر بایستی تمامی جوانب را در نظر داشته باشد .

( در اینجا منظور ما از راندمان ، کمالات آدمی و زندگی اوست )

   فرض کنید در یک روز یکی از کارگران یا کارمندان کارخانه بخاطر بیماری فرزندش در شب قبل بخوبی استراحت نکرده باشد . حالا او در محیط کار بدلیل خستگی دچار اشتباه میگردد. عواقب این اشتباه ضرر هنگفتی به کارخانه میزند به طوری که میتواند در آینده تاثیر بسزایی بر سرنوشت دیگر افراد این کارخانه و یا کسانی که از محصولات آن استفاده میکنند بگذارد . مثال را اینطور تکمیل میکنیم . خستگی این کارگر باعث میشود او در خودرویی که محصول تولیدی این کارخانه است یک پیچ را سفت نکند . تصور عواقب این پیچ شل را به شما واگذار میکنیم .

   اشاره به این نکته که چطور در یک اجتماع کوچکترین عملکرد بدن یک انسان میتواند بر سرنوشت دیگر افراد آن جامعه تاثیر بگذارد ، باعث شکل گیری علم بیو تکنیک شده است . این علم با نگاه بر بدن انسان ، نیاز هایش ، عملکرد هایش ، خطاهایش سعی دارد با ایجاد قوانین همه گیر برای رعایت استاندارد ها ، زندگی اجتماعی را تکامل بخشد . با گسترش این علم میتوان در ایجاد زیر ساخت ها از نکاتی استفاده کرد که باعث بهبود عیوب یا رفع نواقصی شود که منجر به شکل گیری خطاهای انسانی شده است .

علم بیو تکنیک و لامپ های ترافیکی :

آشنایی به بدن انسان و عملکرد های مغزی او میتواند نقش موثری در کاهش تصادفات داشته باشد . همچنین برای انجام یک کار ، اگر شناخت دقیقی از ابزار های مناسب انجام آن کار داشته باشید آنوقت میتوان گفت راهکار های مناسب را میتوانید پیشنهاد دهید . چراغ های ترافیکی که با استانداردهای بیوتکنیک طراحی میشوند با توجه به شناخت طراح از علوم پزشکی و صنایع الکترونیکی و همچنین بسط تجربیات قبلی که در منطقه خاصی بدست آمده همچون عوامل جغرافیایی میتواند راهکار مناسبی در جهت کاهش تصادفات باشد .

   طیف نوری لامپها به گونه ای انتخاب شده است که تاثیر عمیقی در فرد مشاهده گر داشته باشد . بطور مثال لامپ های سبز رنگ با طیف فرکانسی ۵۲۵ نانو متر مطابق با رنگ سبز گیاهان حس سرزندگی و شادابی را در فردی که به آنها مینگرد تداعی میکند . اگر این لامپ ها در یک مسیر ورودی قرار داده شود فرد مشاهده گر حس ورود به باغ زیبا و سرسبزی را خواهد داشت . حال تصور کنید یک راننده خواب آلود از مسیر این لامپ ها عبور کند . بمحض مشاهده این نور هوشیار شده و از خطرات تصادف جان سالم بدر خواهد برد .

علم بیو تکنیک و خواص نور ها :

دانشمندان در سال ۱۹۹۵ آزمایشی انجام دادند که متوجه شدند افراد با مشاهده نور و رنگ سبز در طول روز کمتر احساس خستگی میکنند . نتیجه علمی این آزمایش نشان داد تولید هورمون ملاتونین ، که تنظیم کننده خواب است توسط سلول های گانگلیونی حساس به نور که در شبکیه چشم قرار دارند وابسته است . در هنگام تاریکی این سلول ها با ترشح این هورمون باعث آغاز فرایند خواب میگردند . حال اینکه پس از تابش نور سبز با طیف فرکانسی ۵۲۵ نانومتر به چشم این افراد ترشح هورمون ملاتونین معکوس شده و هورمون سروتونین که باعث تغییر در رفتار های خلقی افراد است آزاد میشود و فرد احساس سر زندگی و شادی میکند .

   امروزه دانشمندان پی برده اند خواص نورها بسیار فراتر از اینها است و کاربرد های مختلفی مخصوصا در پزشکی ، کشاورزی و پرورش گیاهان و دامپروری دارد . بطور مثال ایجاد جلوه های نوری باعث افزایش شیر گاوها میشود .

   کارشناسان این را میدانند برای نورپردازی گیاهان شهر بمنظور زیبایی باید از نور های خاص استفاده کنند تا به رشد گیاه کمک کرده و برای سلامت آن خطرناک نباشد . طراحان این شرکت با توجه به گیاهان شناخته شده در شهر پرژکتورهایی ساخته اند که میتوان برای زیبا سازی فضای سبز از آنها استفاده کرد .


چراغ ترافیکی آذر ، خواص نورها و علم بایومتریک :

   شرکت های بزرگی در دنیا جهت فرایند های مختلف از لامپ های نورانی با اصول بایومتریک استفاده کرده اند و محصولات آنها با کاربرد های مختلفی نظیر پزشکی ، روانپزشکی و صنعتی و غبره مورد استفاده قرار میگیرد . کارشناسان ما نیز ضمن مطالعه استاندارد های ترافیکی اروپا در طراحی و ساخت علائم راهنمایی تصمیم گرفتند طی سفارش نوعی لامپ خاص که دارای طیف های نوری مناسب این استاندارد ها باشند به شرکت ماتسو شیتا الکترونیک ژاپن نمونه هایی از چراغ های بایومتریک با خواص درمانگر ، که مورد استفاده ترافیکی دارند را تولید کنند .

   محققین ما ضمن بررسی و انجام مطالعات علمی ، با شناختی که از مشکلاتی ترافیکی جامعه بعمل آوردند چند نمونه چراغ برای نصب در محل های پر خطر همچون حاشیه پل ها طراحی کردند . که علاوه بر رعایت اصول علم بایومتریک به منظور داشتن نور با خواص درمانگر ، نیاز های دیگری همچون مصرف کم و امنیت بالا را تامین خواهد کرد.

   طراحی منحصر بفرد و ظاهر فوق العاده زیبای این چراغ ضمن داشتن بدنه کوچک و بسیار محکم ، باعث شده با برخورداری از قابلیت نصب روی زمینه های مختلف ، مانع از سرقت و هر گونه آسیب فیزیکی به چراغ شود . همچنین ماده خاصی که در حباب چراغ استفاده شده از جذب دوده و آلودگی هوا و کاهش نور جلوگیری میکند .

چراغ های هندریل آذر به عنوان ابزاری در جهت افزایش هوش و آگاهی راننده و کاهش خطر تصادفات کارایی دارند . همچنین ابزاری تامین کننده روشنایی معابر و زیبایی بخش اماکن نیز هستند و با توجه به مصرف فوق العاده کم انرژی و بدنه آسیب ناپذیر با طول عمر بالا ، حافظ سرمایه های سازمانی و ملی نیز بشمار میروند .

چراغ هندریل آذر

  • ابعاد : ارتفاع ۲۰ – وسعت ۹ سانتیمتر – وزن ۱۰۰۰ گرم
  • مصرف الکتریکی :۳/۰ وات در ساعت
  • توان نوردهی :معادل یک لامپ کم مصرف ۵/۷ واتی
  • برد دید : در رنگ های سبز و بنفش ۲۰۰۰ و قرمز و آبی ۱۵۰۰ متر
  • ولتاژ کاری :۹ – ۱۵ DC و در مدل های ۹۰ – ۲۴۰ AC ولت
  • صرفه جویی : ۲۷۳۵۷ وات در سال ( ۲۷ کیلو وات )
  • حداقل طول عمر : ۳۶۵۰۰ ساعت معادل ۱۰ سال روزی ۱۰ ساعت
  • درجه حفاظت بدنه : IP68 ضد انفجار و نفوذ بخار
  • رنگ بدنه : ACC با ضخامت ۲/۰ میلیمتر ضد اسید و خوردگی

شش مدل موجود :

  • = S101G – S101GAC تک رنگ سبز طیف فرکانسی ۵۱۵ تا ۵۹۵ نانو متر

رنگ سبز با طیف فرکانسی ۵۲۵ نانو متر استاندارد ترافیکی اروپا می باشد و جهت افزایش هوشیاری راننده پیشنهاد میشود

  • = S101R – S101RAC تک رنگ قرمز طیف فرکانسی
  • = S101B – S101BACتک رنگ آبی طیف فرکانسی
  • = S101Y – S101YACتک رنگ زرد طیف فرکانسی
  • = S101F – S101FAC هفت رنگ بدون کنترلر رنگ
  • S101C – S101CAC = هفت رنگ با کنترلر رنگ

ویژگی ها : ( مطابق آخرین فناوری های علمی و صنعتی دنیا و دستاورد های علم بیو تکنیک با رعایت استانداردهای ترافیکی اروپا )

  • بدنه زیبا و مستحکم ضد انفجار و ضد سرقت – بدنه یک پارچه ساخته شده از لوله های صنعت گاز ، جوشکاری شده توسط دستگاه آرگون و الکترود های ویژه
  • مصرف فوق العاده کم انرژی و ایجاد روشنایی ۲۵ برابر توان مصرفی مصرف ۰٫۳ وات در ساعت . به عبارت دیگر هر ۱۰۰ چراغ معادل ۱ چراغ باطومی
  • رعایت استاندارد های طول موج نوری برای جلوگیری از پدیده خیره گی و ایجاد منظره های ذهنی برای هوشیاری بیشتر راننده
  • رنگ بسیار مقاوم بدنه – رنگکاری شده توسط آخرین تکنولوژی صنعت نفت و گاز معروف به ACC دوستدار محیط زیست با مقاومتی بیشتر از ۳۰ سال
  • قابلیت نصب آسان بر زمینه های مختلف حتی سطح بتن
  • مناسب همه اماکن ، معابر و گاردریل های ترافیکی و فضای سبز حاشیه راه ها
  • کارکرد در آب و هوای صد در صد مرطوب و بدترین شرایط جوی و محیطی
  • بدون نیاز به برق شهر و کار با باطری در مواقع نبود برق
  • سیستم ضد خرابکاری با امکان ارسال پیامک برای مرکز کنترل و بازرسی با قابلیت فعال کردن آژیر در محل
  • امکان کنترل رنگ از راه دور و اطلاع از زمان خاموش و روشن شدن توسط ارسال پیامک
  • امکان نصب و چشمک زدن همزمان بدون نیاز به سیم کشی
  • تغییر رنگ و جلوه های نوری متناسب همه ایام ( سوگواری یا اعیاد )
  • امکان اتصال به سنسور های مختلف – مثل تشخیص ارتفاع وسیله نقلیه عبوری و تغییر رنگ همزمان بمنظور ایجاد اخطار بصری برای راننده در صورت عبور از معبر معین
  • طول عمر بالا – استفاده از چند لامپ بطور موازی باطول عمر بالا ، باعث چند برابر شدن عمرلامپ میگردد.حتی اگر تعدادی از لامپ ها بسوزد چراغ با نور کمتر روشن است .
  • نصب بواسطه پرس کاری روی هندریل ، چراغ را غیر قابل تخریب میسازد اما تعمیر راحت بواسطه تعویض توسط دستگاه پنوماتیک یا جک هیدرولیک

کیفیت ساخت :

بدنه فلزی این لامپ ها از لوله های مانیسمان که در صنعت نفت و گاز استفاده میگردند ساخته میشود . در ساخت این لوله ها بر خلاف لوله های سیاه از آلیاژ های خالص تر فولاد استفاده میکنند . ساختار بدنه بدون درز این نوع لوله باعث افزایش مقاومت آن میشود .

   همچنین برای داشتن ساختار بسیار محکم علی رغم هزینه بالا ، جوش آرگون بهترین روش برای جوشکاری قطعات فلزی است . با این روش جوشکاری ، قطعه ای بسیار محکم و بدون منفذ را میتوان ساخت . طراحی یکپارچه بدنه فلزی به گونه ای است که هنگام نصب با عبور میله فلزی از میان حباب چراغ ، کلاهک و پایه ی لامپ بطور محکم به هندریل پرس میشوند . لذا آسیب پذیری چراغ در مقابل ضربه به صفر میرسد . ضخامت بدنه فلزی در تمام قسمت ها بیشتر از ۳ میلیمتر است . ضخامت حباب نیز ۲۰ میلیمتر معادل دو سانتیمتر است این یعنی چراغ میتواند پس از نصب ، ضربه یک پتک ۱۰ کیلویی را تحمل کند .

چگونگی و کیفیت رنگکاری :

   قطعات چراغ پس از جوشکاری ، توسط دستگاه شات بلاست بوسیله گلوله های فلزی بمباران میشوند. این کار باعث ایجاد حفره های ریزی در سطح قطعه میگردد که چسبندگی رنگ به آنرا بهبود میبخشد . معمول ترین روش رنگکاری قطعات صنعتی رنگ پودری کوره ای است . اما این روش یکی از زیان بار ترین آلودگی های زیست محیطی محسوب میشود . ما برای احترام به محیط زیست و حفظ جان کارگران خود از پیشرفته ترین تکنیک رنگکاری صنعتی بهره گرفته ایم . در این روش که به آبشار معروف است همچون روش آبکاری از یک وان پر از رنگ اپوکسی که در آب حل شده استفاده میشود . قطعات فلزی که به الکترود های برق متصل هستند در محلول رنگ شناور میشوند . رنگ مایع به تمام منافذ قطعه نفوذ کرده و تمام قسمت ها که حتی از دید پنهان هستند را میپوشاند . سپس به کوره رفته و رنگ پخت میشود . در این روش که اصطلاحا آنرا ACC می نامند ضخامت لایه رنگ بسیار زیاد بوده به گونه ای که قطعات رنگکاری شده در بدترین شرایط جوی عمر متوسطی در حدود ۳۰ سال خواهند داشت . این روش بیشتر برای رنگکاری قطعات و شیر های صنعت نفت بکار میرود .

ساختار لامپ :

چراغ های تولیدی این شرکت یک کالای ناب و خاص محسوب میشوند . راز این موضوع در ساختار لامپ های مورد استفاده در این چراغ ها نهفته است. این شرکت ضمن همکاری با شرکت ماتسوشیتا الکترونیک ژاپن تعداد محدودی از لامپ های ساخت این شرکت را که از خانواده ( او ال ای دی ( OLED هستند وارد کشور ساخته تا در محصولات خود از آنها استفاده کند . شصت هزار ساعت طول عمر متوسط ، تکنولوژی منحصر به فرد و عدم وجود این لامپ ها در بازار برای ما یک امتیاز خاص و یونیک بحساب می آید .

   هسته چیپ اصلی این لامپ ها از سرامیک است و تا ۱۶۰ درجه سانتیگراد گرما را تحمل میکند و رطوبت به آن اثری ندارد . بر خلاف دیگر لامپهای LED که برای داشتن منبع نور رنگی از عناصر گازی استفاده میکنند این لامپ ها از ترکیبات کربنی استفاده میکنند بنابراین هرگز کیفیت رنگ خود را از دست نخواهند داد . همچنین برای افزایش میزان نور یک منعکس کننده از جنس نقره در آنها تعبیه شده که باعث افزایش راندمان هشت برابری این لامپ ها در مقابل دیگر LED ها میشود . لامپ های فوق در طیف های رنگی مختلف موجود میباشد که همگی بر اساس استاندارد بایومتریک طبقه بندی شده اند.

دی فیوزر یا حباب چراغ :

محققین این شرکت پس تحقیق در مورد چگونگی آسیب پذیری چراغهای شهری با بکارگیری از علم مهندسی مواد ، موفق به ساخت منشوری بسیار مقاوم شدند . علاوه بر اینکه این حباب نور لامپ ها را جهت استفاده در چراغ های ترافیکی با معیار ها خاص محیطی ، تقویت و منتشر مینماید.

   در واقع دومین امتیاز انحصاری این چراغ ها جنس بدنه دی فیوزر آنها یا همان حباب چراغ است . این حباب که از ترکیب مواد پتروشیمی تولید میشود ضمن داشتن قابلیت تکثیر و انتشار نور، کالایی با مقاومت بسیار بالا در مقابل عوامل محیطی همچون ضربه ، آتش ، مواد خورنده و آلودگی های ناشی از دود اتومبیل هاست .

   اگر دقت داشته باشید یکی از چالش های مشکل ساز برای چراغ های ترافیکی آسیب پذیر بودن لامپ و حباب آنها در مقابل ضربه است . حال اینکه در چراغ های ساخت این شرکت بدنه حباب با ضخامتی در حدود ۲۰ میلیمتر یک قطعه پلاستیکی مقاوم در برابر انفجار است . همچنین جنس مرغوب و پایدار این ماده جذب آلودگی ها را کاهش داده و در عین حال بسیار ساده تمیز میشود . این در حالی است که اگر به چراغ های ترافیکی نصب شده در شهر نگاهی کنید متوجه ناکار آمدی آنها بخاطر جذب دود و گرد و غبار خواهید شد . این یکی از مهمترین امتیازات یک چراغ ترافیکی است .

مدار الکتریکی و صرفه جویی :

در دیگرلامپ ها قسمت اعظم انرژی الکتریکی به تلفات گرمایی تبدیل میشود . حال اینکه در لامپ های OLED به ازای هر یک وات مصرف انرژی ۲۵ وات نوردهی ایجاد میشود که در مقایسه با لامپ های فلورسنت هشت برابر و دیگر لامپ های ال ای دی سه برابر است . با این راندمان میتواند مقادیر کلانی در هزینه های انرژی صرفه جویی کرد . بطور مثال اگر یک چراغ گارد ریل معمولی با لامپ کم مصرف ۵/۱۷ واتی فلورسنت در شبانه روز ۱۰ ساعت و در سال ۳۶۵ روز روشن باشد ، صرفه نظر از طول عمر لامپ و هزینه های تعمیر و نگهداری آن مصرفی معادل ۶۳۸۷۵ یا حدودا ۶۴ کیلو وات دارد اما چراغ های جدید این شرکت علاوه بر طول عمر بسیار زیاد و نداشتن هزینه های تعمیر و نگهداری فقط ۲۵۵۵ وات یا حدودا ۵/۲ کیلو وات در سال انرژی مصرف میکنند . این یعنی ۲۵ بار کمتر از دیگر لامپ ها .

   چراغ های آذر به واسطه مصرف کم از برق DC با ولتاژ پائین در مدارات و سیم کشی ها بهره میبرند . این بدان معناست که خطر مواجه با آسیب های ناشی از برق گرفتگی در هنگام تمیز کاری و یا تعمیرات وجود ندارد . همچنین در صورت در دسترس بودن نیز برای شهروندان خطری نخواهند داشت . به این دلیل هیچ محدودیتی برای نصب در مناطق مرطوب وجود ندارد .

همینطور آسیب های ناشی از نوسانات برق شهر بر روی عملکرد و سلامت چراغ ها تاثیر نداشته و حتی میتوان با تجهیز تابلو برق به باطری در هنگام قطع برق شهر تا مدتی روشنایی معبر را تامین کرد .

استفاده از انرژی خورشیدی :

در جاده ها و مسیر های دور از خطوط برق شهری ، نصب سیستم سولار و تامین انرژی از نور خورشید بهترین راه حل میباشد . البته همانطور که میدانید به دلیل هزینهای بالای تجهیزات سولار و عواملی همچون سرقت کمتر از آنها استقبال میشود .

اما با توجه به مصرف فوق العاده کم چراغ های آذر و همچنین محاسبه اصولی و استفاده از پنل های خورشیدی مرغوب میتوان با کمترین هزینه برای تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز لامپ ها از سیستم سولار استفاده کرد . در اینجا مصرف فوق العاده کم لامپ های باعث میشود هزینه خرید سیستم سولار کاهش چشم گیری داشته باشد . میتوان گفت برای روشن کردن تعداد یکصد دستگاه لامپ ۳/۰ واتی فقط به یک پنل ۴۵ واتی به ارزش حدودا پانصد هزار تومان احتیاج است . این یعنی به ازای هر یک لامپ فقط پنج هزار تومان . همچنین فضای بسیار کمی در حدود نیم متر مربع برای نصب پنل کافی است . که این خود نکته بسیار مهمی میباشد چراکه تدارک دکل یا تعیین محل پایه نصب علاوه در قیمت ، زیبایی و اشغال فضا در عواملی دیگری همچون در دسترس بودن ، آسیب پذیری و سرقت پنل های خورشیدی نیز تاثیر میگذارد .

 

سیستم چشمک زن و رقص نور :

   از دیگر کاربرد های چراغ های آذر ، مصارف نورپردازی و زیباسازی شهری میباشد . در این گونه مصارف در صورتی که بتوان از استاندارهای ترافیکی محل نصب ، صرف نظر کرد میشود با تکمیل سیستم روشنایی و تجهیز چراغ ها به مدارات فرمان نوعی بسیار متفاوت و زیبا از جلوه های نوری با قابلیت های بالا ایجاد کرد . جلوه های رنگی بهمراه رقص تداعی گر زیبایی های دارای معنا خواهد بود بطور مثال ردیف چراغ های نصب شده بر روی نرده یا حفاظ سکوی یک پارک میتواند در جشن ها و ایام مختلف نقوش زیبا همچون نقش پرچم را ایجاد کند .

امکان نصب و چشمک زدن هماهنگ بدون نیاز به سیم کشی :

   یکی از مهمترین اشکالات دیگر چراغ های ترافیکی هماهنگ نبودن میزان نور ، رنگ و چشمک زدن یکسان است . این نکته از جهات مختلف دارای اهمیت فراوانی میباشد . عدم هماهنگی در بین چراغ هایی که در یک ردیف نصب شده اند خود یک آلودگی بصری محسوب میشود . در مکان هایی که بین چراغ ها سیم کشی مشترک وجود دارد هماهنگی آنها در رقص و رنگ مشکلی نخواهد بود . اما اگر در جایی مثل گاردریل که به دلیل آسیب پذیری بالا در تصادفات سیم کشی کاری بس بیهوده است بخواهیم چراغ هایی با علائم هشداری و چشمک هماهنگ داشته باشیم چه باید کرد ؟ سیستم فلاشر مرکزی چراغ های آذر که فقط در مدل های سولار سر خود امکان اجرا دارد این مشکل را برطرف ساخته است . کلیه چراغ های نصب شده بر روی یک پایه فلزی مشترک همچون گاردریل در طول جاده بدون نیاز به سیم کشی توسط ارسال سیگنال الکتریکی بواسطه یک دستگاه کنترلر مرکزی تحریک میشوند و میتوانند بطور همزمان و هماهنگ چشمک بزنند یا تغییر رنگ دهند .

سیستم تشخیص و انجام فرمان :

     در مکان ها و معابری که توسط چراغ های آذر علامت گذاری شده است تا راننده متوجه تغییرات مسیر و جاده شود می توان با نصب حسگر های خاص همچون چشم الکترونیک ، عبور یک وسیله نقیله یا چیز دیگری را برای اهداف مختلف برنامه ریزی کرد . بطور مثال در یک معبر با محدودیت ارتفاع میتوان با نصب سنسور و تشخیص ارتفاع وسیله نقلیه عبوری در صورتی که غیر مجاز باشد با تحریک آژیر و تغییر رنگ چراغ ها ، به راننده اعلام خطر کرد .

سیستم ضد سرقت و پیام رسان :

   یکی از مهمترین پارامتر های چراغ های ترافیکی عملکرد صحیح و به موقع آنها میباشد . اگر چراغ هایی که امتداد یک مسیر را نشان میدهند به دلایلی همچون ضربه ، سرقت ، خرابکاری یا قطع برق از کار افتاده باشند . این چراغ ها معیوب علاوه بر صرف هزینه های ملی زمینه را برای بروز تصادف هموار میسازند . مخصوصا اگر قسمتی از آنها خاموش و قسمت دیگر روشن باشد که صد در صد باعث ایجاد خطای دید راننده میشود .

   استحکامت بدنه و پایه ، تضمین عالی برای عدم سرقت و تخریب چراغ های آذر میباشد . علاوه بر این در نصب چراغ های آذر میتوان سیستمی را بکار گرفت که زمان روشن و خاموش شدن چراغ ها را از طریق ارسال پیامک به مرکز کنترل اعلام کند . یا در صورت آسیب به ، حتی یک لامپ علاوه بر فعال کردن آژیر در محل برای فراری دادن خرابکار ها ، با ارسال پیامک نگهبان را خبر کند . همچنین در مواقع اضطراری از راه دور برای خاموش کردن آنها اقدام کرد . یا در ایام مختلف مثل اعیاد و یا مراسم سوگواری از راه دور و فقط از طریق ارسال پیامک برنامه رنگ و رقص چراغ ها را تغییر داد .

استاندارد های ترافیکی :

   با در نظر گرفتن آخرین قوانین ترافیکی اتحادیه اروپا و اصول علم بیو تکنیک برای محل های نصب و باید و نباید های آنها تعریف های جداگانه ای در نظر گرفته شده است . باید توجه داشت رعایت این اصول در افزایش راندمان چراغ های چه به عنوان علائم ترافیکی و چه به عنوان ابزار زیباسازی کارساز خواهد بود .

رنگ سبز با نور ثابت : بمنظور مشخص کردن مسیر ورودی و روشنایی بخشیدن به ابتدای دروازه ورود یک راه یا خیابان به کار میرود . شاخص بودن این رنگ و هماهنگی با اکثر مراسم مذهبی و عیاد خود نوعی نورپردازی و زیباسازی دائمی نیز بحساب می آید . توصیه میشود هرگز بصورت چشمک زن استفاده نشود .

رنگ زرد : با نور ثابت نزدیک شدن به یک خروجی فرعی در امتداد راه اصلی را نشان میدهد تا راننده به سمت راست جاده تمایل نشان دهد .

رنگ زرد چشمک زن : جهت مشخص کردن یا جدا ساختن مسیر فرعی خروجی در امتداد مسیر اصلی به کار می رود .

رنگ قرمز : بطور چشمک زن برای مشخص کردن انتهای راه یا محل تلاقی یک مسیر فرعی در امتداد مسیر اصلی به کار می رود توصیه میشود هرگز از رنگ قرمز ثابت استفاده نشود .

رنگ آبی : به طور ثابت و چشمک زن یا تلفیقی از هر دو برای اشاره به شانه سمت راست بمنظور پارک یا مشخص نمودن فضای پارکینگ در یک معبر به کار میرود .

رنگ آبی قرمز چشمک زن پلیسی : بمنظور اعلام هر گونه اخطار در طول مسیر برای کاهش سرعت به کار میرود .

چشمک زن بنفش یا آبی قرمز همزمان : بمنظور نشان دادن پایان راه یا بن بست یا یک مانع قابل برخورد در طول مسیر به کار میرود .

رنگ بنفش ثابت : بیشتر برای مشخص کردن مسیر های دارای محدودیت ارتفاع بکار میرود .

پدیده خیره گی :

لامپ های روشنایی که با برق شهر کار میکنند در هر ثانیه حدودا ۵۰ بار خاموش و روشن میشوند . اما مغز و چشم انسان نمیتواند این چشمک زدن را ببیند و تشخیص دهد. در مقایسه با سیستم بینایی دیگر موجودات این خصلت خطر بزرگی برای انسان بشمار میرود

   در یک معبر ترافیکی بر خورد نورهای ناملایم و غیر استاندارد به چشم شخص راننده باعث پدیده ای بنام خیرگی میشود . مخصوصا هنگامی که مغز یک فرد بدلایل مختلف مثل خستگی یا مصرف دارو یا الکل در پردازش تصویری دچار خطا میگردد . این در حالی است که بسامد فرکانسی لامپ های فلوروسنت کم مصرف تاثیر منفی بیشتری نسبت به لامپ های تنگستنی پر مصرف بر فرد میگذارد . حال اینکه در اکثر معابر از چراغ هایی با لامپ های کم مصرف فلورسنت استفاده شده است . این یعنی هر نوری که بچشم راننده میخورد باعث خستگی بیشتر مغز او و در نتیجه درخواست وقفه بیشتر از چشم برای تمرکز بهتر روی تصاویر میگردد . در این موقع راننده با تاخیر بیش از حد هوشیاری در تشخیص اشیا ، رنگ و فاصله مواجه خواهد بود . مسائل دیگری همچون ضعیفی قدرت بینایی و یا نداشتن یک چشم این مسئله را تشدید میکند .

   بطور کل میتوان این فرایند را مشابه عمل هیپنوتیزم خواند که فرد با توجه بیشتر به یک شئ از توجه به دیگر اشیائ اطرافش منحرف شده و مغز او وارد یک پروسه جدید پردازشی میشود . بهتر میتوان گفت بدون توجه به اطرافش فقط به یک موضوع فکر میکند . این حالت خلسه و افت سرعت تشخیص و تصمیم گیری در هنگام رانندگی یعنی مواجه با مرگ .             ( برای درک پدیده خیرگی در تصویر به چشم ها و سپس لب ها نگاه کنید )

راه حل مقابله با خیره گی :

علم بیوتکنیک با نگاهی به بدن انسان ظرفیت هایی را برای استفاده از اصول علمی خاص در ایجاد استاندارد های جوامع بشری بوجود آورده است . همچنین علم فیزیک صنعت الکترونیک را متحول ساخته است . استاندارد های بیوتکنیک با بکارگیری این تحولات توانسته است معایب بزرگی که در اطراف ما وجود دارند را برطرف سازد . تعریف طول موج نورهای شهری یکی از استاندارد های این علم است . اینکه بدانیم چه نوری مناسب محیط مطالعه ، کار ، تفریح و یا رانندگی میباشد ، بهبود های چشم گیری در سطح زندگی بشر خواهد داشت . ما با مطالعه و مشاهده این تاثیرات ، بکارگیری علوم و استاندارهای بیو تکنیک در ساخت چراغ های آذر را یک مهم دانستیم و شاهد آن بوده ایم که چه کارایی مفیدی دارند .

   چراغ های آذر با استفاده از لامپ هایی با طول موج های نوری خاص که هرکدام مصارفی مشخص دارند هیچ گونه خیره گی در فرد مشاهده گر به وجود نیاورده ، بلکه با ایجاد حس های متفاوت نسبت به هر رنگ منجر به واکنش مغزی فرد مشاهده گر خواهند شد .

رنگ سبز : ایجاد هوشیاری و شادابی            رنگ زرد : کاهش اضطراب و انتخاب درست

رنگ قرمز : تمرکز و افزایش دقت                رنگ آبی : ایجاد حس امنیت و آرامش                      ( به تصویر نگاه کنید و مرتب پلک بزنید )                                                                

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *