قائممقام معاون شهردار تهران نیز با اعلام اینکه خطکشی معابر، مهمترین علامت افقی ترافیکی محسوب میشود، گفت: هدف از ترسیم این علامت، آگاهی دادن به رانندگان و عابران پیاده و انضباط بخشیدن به تردد سوارهها و پیادههاست.
حجتالله بهروز افزود: خطکشی معابر، خط قرمز قانون و مبنای قانونمندی شهروندان است و رعایت حریم آن باید با پشتوانه محکم قانونی و نظارتی مورد حمایت قرار گرفته و بیتوجهی به خطکشی برای متخلفان هزینه داشته باشد. وی با تأکید بر افزایش روزافزون تعداد وسایل نقلیه و سفرهای درون شهری در پایتخت، اعلام کرد: بر این اساس و بهمنظور ساماندهی ترافیک، توجه به خطکشیهای معابر بهعنوان مهمترین زبان هدایت در فرهنگ ترافیک، امری ضروری است که از جانب شهروندان میبایست مورد توجه قرار گیرد.
- خطکشیها باید جای موانع فیزیکی را بگیرند
نوع رانندگی و رفتارهای ترافیکی شهروندان، نمایانگر سبک زندگی آنها و معرّف میزان توسعهیافتگی جامعه است. همچنین بخش قابل توجهی از اختلال در جریان ترافیک شهر، مرتبط با فقر فرهنگی است و فرهنگسازی و ارائه آموزشهای فراگیر با استفاده از قالبهای فرهنگی و هنری در تمامی عرصهها و بسترهای اجتماعی، باعث کاهش حجم ترافیک، رعایت حقوق متقابل رانندگان و عابران پیاده و نیز رانندگی اصولی و رفتارهای منطقی در سطح شهر میشود.
بهروز با بیان اینکه در راستای زمینهسازی بهکارگیری خطکشی به جای استفاده از موانع فیزیکی، تمامی معابر شهری در ۲۲منطقه شهر تهران برای ساماندهی خطکشیهای معابر و گذرگاههای عابر پیاده مورد بازنگری قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: اجرای خطکشیهای جدید در محلهای مورد نیاز و خط ایست در تقاطعهای دارای حق تقدم و هماهنگسازی تابلوها و خطکشیها و امحای خطکشیهای قدیمی در محلهای غیرضرور ازجمله اقداماتی محسوب میشوند که در این حوزه صورت گرفته است.
به گفته وی اجرای خط هشدار در تمامی تقاطعها و اصلاح خطکشیهای نامناسب به جا مانده از قبل، ازجمله مواردی هستند که مدنظر قرار گرفتهاند. اصلاح گذرگاههای عرضی از لحاظ کیفیت و نوع خطکشی، پیوستگی خطوط عرضی در محل پیادهروها، رفع انسداد در گذرگاههای عرضی، ساماندهی پیادهراهها و هدایت عابران پیاده نیز از دیگر اقداماتی است که مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار دارد.
- سیاهشدگی و لغزندگی خطکشیها به حداقل میرسد
قائممقام معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه استفاده از رنگهای استاندارد، درخشندگی خطوط و قابل رؤیت بودن آنها، ازجمله ویژگیهایی هستند که خطکشیهای معابر باید از آنها برخوردار باشند، اظهار کرد: از مؤلفههای کیفیت رنگ، میتوان میزان و قدرت مواد فرّار، قدرتپوشانندگی، دانهبندی، سختی و انعطافپذیری و نیز مقاومت آن در برابر سایش را نام برد، ضمن اینکه برای ماندگاری هرچه بیشتر رنگ، باید شرایط محیطی و روشهای مختلف اجرای آن نیز مورد توجه قرار گیرد. سیاهشدن یا لغزندگی روی خطوط عابر ازجمله مشکلاتی است که برای برخی شهروندان دردسرهایی هم درست کرده است.
بهروز در اینباره تصریح کرد: ازجمله عوامل مؤثر در بروز پدیده سیاهشدگی، عبور و مرور انبوه خودروها از روی خطوط، انواع آلایندههای محیطی، دوده ناشی از مصرف سوخت خودروها و قیرزدگی آسفالت یعنی نفوذ مواد قیری آسفالت به درون خطکشیهاست که البته در تلاش هستیم تا با همکاری پژوهشکده پلیمر و پتروشیمی ایران، نسبت به رفع این نواقص و اجرای هر چه کیفیتر خطکشیهای معابر اقدام کنیم.
وی با تأکید بر اینکه بهمنظور بالا بردن کیفیت اجرای خطکشی در معابر شهری، پژوهشکده مذکور موفق به تولید نمونه خاصی از پوشش پلیمری شده که روی خطوط بهکار رفته و از سیاه شدگی و لغزندگی آنها جلوگیری میکند، خاطرنشان کرد: درصورت موفقیتآمیز بودن اجرای آزمایشی این نمونه جدید در چند معبر شهری، اجرای آن را به کل شهر گسترش خواهیم داد.