جزیئات پروژه بزرگ ترافیکی پایتخت

قالیباف با احمدی مقدم دیدار کرد

به گفته شهردار تهران از ابتدای آبانماه بزرگترین پروژه ترافیکی پایتخت کلید خورده است. این پروژه که به صورت آزمایشی در منطقه ۶ و ۸ اجرایی می شود، استفاده از خط سفید به عنوان زبان هدایتگر است و براساس آن تمام خطوط ترافیکی پایتخت اصلاح و زیرساخت های مناسب برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی فراهم می شود.
به گزارش خبر گزاری آاونا، به نقل از بلدیه، اقبال شاکری با اشاره به جزیئات این پروژه که در جهت ارتقای فرهنگ ترافیکی با محوریت ترویج، تبلیغ و نمادسازی خط سفید استبه بلدیه می گوید: مدیریت شهری به منظور کاهش ترافیک و آلودگی هوا برنامه هایی را برای ارتقای فرهنگ نظم و انضباط و قانون گرایی، طراحی کرده و طرح “خط سفید به عنوان زبان هدایت “را تدوین کرده است.
وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این طرح، شهردار تهران جلسه ای را با رئیس پلیس کشور داشته است می گوید: پلیس شورا و سایر نهادهای مسئول پشتیبانی کاملی از شهرداری برای اجرایی کردن این پروژه که تاثیر چشم گیری در افزایش فرهنگ ترافیک شهروندان و کاهش ترافیک دارد انجام خواهد داد.
وی با بیان اینکه سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه خط کشی در تهران است اضافه می کند: در حال حاضر توجه ای به خطوط سفید عابر پیاده نمی شود و پشتوانه محکم نظارتی نیز در این بخش وجود ندارد، همچنین این خوطط از استانداردهای لازم نیز برخوردار نیستند و فاصله این خطوط در بسیاری از مواقع برابر نیست در حالیکه باید این خطوط جز خط قرمزهای راهنمایی و رانندگی محسوب شده و بی احترامی به آن جرایم بالایی داشته باشد.
این عضو شورای شهر تهران  می گوید: تا پایان سال تمامی نواقص و اشکالات خط کشی های سفید پایتخت اصلاح می شود و به گفته مسئولان شهرداری این پروژه از ابتدای سال ۹۴ در کل پایتخت اجرایی می شود.
اجرای صحیح خط کشی ها ، نصب تابلوها، تصحیح علایم افقی و عمودی مرتبط، پاکسازی خط کشی های اشتباه، از دیگر مواردی است که دراین پروژه پیش بینی شده است.
به گفته وی در برنامه ۵ ساله دوم شهر تهران، از نگاه سخت‌افزاری و پرداختن به پروژه‌های کلان، فاصله گرفتیم و رویکرد نرم‌افزاری و پرداختن به جزییات را مورد توجه قرار دادیم و بر این اساس، تهران باید به گونه‌ای تغییر کند که برای شهروندان به شهری کاملاً مناسب برای زندگی تبدیل شود که البته اجرایی کردن و عملیاتی نمودن این هدف، بسیار دشوار و پیچیده است.
چندی پیش نیز حجت الله بهروز قائم مقام  معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیزدر خصوص اقدامات شهرداری در این خصوص گفته بود : وضعیت خط‌کشی معابر شهر و کیفیت این خطوط باید اصلاح شوند و به این منظور پژوهشکده پلیمر را به همکاری دعوت کرده‌ایم تا این کار را به صورت اصولی و علمی انجام دهیم، در معابری که خط‌کشی‌ها نا مناسب است، نسبت به امحای این خطوط اقدام می‌شود و در این میان، معابر بزرگراهی از اهمیت ویژه‌ای برخودار می‌باشند.
او با تأکید بر این که بحث هوشمندسازی مدیریت ترافیک با توجه به تاثیر بالای آن در نظارت بر جریان ترافیک از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است،گفته بود: کنترل هوشمند پل طبقاتی صدر باعث شده تا مردم مراقب رفتارهای ترافیکی خود بر روی این پل باشند و مواردی مانند سرعت مجاز و حرکت بین خطوط را رعایت کنند و با وجود این که همان رانندگانی که از روی پل طبقاتی صدر تردد می‌کنند، از زیر آن نیز تردد می‌کنند اما گویی رانندگان در طبقه دوم پل با فرهنگ‌تر از طبقه اول هستند!
به گفته قائم مقام معاون شهردار تهران فرهنگ وقتی تغییر می‌کند که زیرساخت‌های این تغییر فراهم باشد و تنها در صورتی که زیرساخت‌ها مناسب باشند، از مردم می‌توانیم انتظار رفتار مناسب داشته باشیم، اظهار کرد: دیده شدن خودروها، به اصلاح رفتارهای ترافیکی رانندگان آن‌ها کمک می‌کند و در حال حاضر، تهران از یکی از بی نظیرترین سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک نه تنها بین شهرهای منطقه که بین کلان شهرهای جهان به عنوان ابزار قدرتمند مدیریت ترافیک برخوردار است.
بهروز با بیان این که بحث پیوستگی و‌ همبستگی شبکه معابر و موضوع یکپارچگی ناوگان حمل و نقل شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ‌تصریح کرده بود : متاسفانه علائم افقی و عمودی در تهران از سوی رانندگان خیلی جدی گرفته نمی‌شود و به این منظور هم‌زمان با اصلاح هندسی معابر شهری، نسبت به آمایش علائم افقی و عمودی سطح شهر نیز اقدام خواهیم کرد.